Sidor

lördag 5 mars 2011

Minialbum, Del 1

För första gången har jag tagit fram en av mina symaskiner för att sy i ett scrap-projekt (detta trots att jag sytt lapptäcken i mer än 15 år…). Det har liksom känts fel att använda en symaskin till papper, men det gick ju förstås alldeles utmärkt.

Anledningen till att jag nu tog fram symaskinen var att jag skulle testa att göra ett minialbum där man syr fast bladen i en ”rygg”. Jag har hittat idén någon stans på You tube, men jag har tyvärr ingen länk till en speciell film där. I dag visar jag en del bilder som jag tagit då jag gjorde själva albumet. I Minialbum del 2 kommer jag att visa minialbumets insidor. Jag börjar dock med en bild på själva slutresultatet (albumets framsida).


Jag började med att göra själva pärmen till minialbumet. Till det använde jag 3 bitar kartong (för att kunna vika sidorna) som jag klädde med ett mönsterpapper. Jag klippte hörnen lite väl mycket så jag fick skarva lite. Därefter klädde jag insidan med ett annat mönsterpapper.


När pärmen var klar så började jag med att skära till insidorna. Jag vek först varje sida i mitten och sedan vek jag upp en bit så att det blev som en ficka.


Dessa sidor skulle man sedan sy fast i en bit mönsterpapper (=rygg). På detta mönsterpapper så ritade jag hjälplinjer för att veta var jag skulle sy fast sidorna någon stans. Jag tror att man skulle ha ca 0,25 inch mellan alla linjer. Detta gör att sidorna kommer lite ifrån varandra och man kan då ha lite mer foton, tags och 3D-dekorationer i albumet utan att det blir för tjockt och knöligt.




Framsidan dekorerade jag med spets, prima-blommor, en fjäril, pärlor och en ram. Blommorna gjorde jag lite glittriga med Glimmer mist Pearl.


Ramen gjorde jag av spellbinders i två olika storlekar. Därefter färgade jag in ramen med distress och stämplade med en textstämpel. Sist använde jag klar-embossing för att få den lite glansig samt satte dit lite plast.




Minialbum, Del 2, kommer så snart jag hunnit dekorera klart hela albumet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar